اليابان تحث موظفيها على الانصراف من العمل مبكرا للترويح عن أنفسهم

الجمعة، 24 فبراير 2017 06:57 م
 اليابان تحث موظفيها على الانصراف من العمل مبكرا للترويح عن أنفسهم رئيس وزراء اليابان- أرشيفية
كتب محمد سعودى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أطلقت الحكومية اليابانية مبادرة جديدة، اليوم الجمعة، لجعله يوما استثنائيا للموظفين فى مختلف القطاعات، حيث حثت الحكومة موظفيها على مغادرة أماكن عملهم عند الساعة الثالثة بعد الظهر، بدلًا من الساعة السادسة، والذهاب للترويح عن أنفسهم والاستمتاع بالتبضع، علما بأن ساعات العمل فى اليابان تعتبر من الأطول فى العالم.

ونقلت شبكة "يورونيوز" الأوروبية عن وزير الاقتصاد اليابانى، هيروشينج سيكو - خلال حثه موظفيه على الانصراف باكرًا- قوله: "لنغادر العمل عند الساعة الثالثة اليوم، لا ضير فى ذلك لمرة واحدة كل الشهر".

وأضاف وزير الاقتصاد اليابانى: "شخصيًا سأمضى لممارسة لعبة الكرلينغ".

فيما قالت الموظفة كانا إيش :"لقد عملت كثيرًا اليوم لأن دوامى ينتهى فى وقت أبكر من العادة، ولم يكن لدى الكثير من الوقت. من الآن فصاعدًا ستتغير طريقة عملى" حسبما ذكرت شبكة "يورونيوز" الأوروبية.

جدير بالذكر أن واحد من أصل كل 5 موظفين يابانيين مهدد بالإصابة بمرض "كاروشى" ، وهو مرض يُعنى "الموت من الإرهاق".

إلى جانب الرغبة فى التخفيف من ضغط العمل فإن الحكومة تسعى أيضًا إلى الدفع بعجلة الاقتصاد من خلال تشجيع الموظفين على إنفاق المال.

 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 1

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد ايوب

مع كل احترامي لست فقط اليابان هي الاطول

بكل بساطه اي قطاع خاص في مصر معروف انه مش بيروح بيته قبل 9 و 10 بليل يعني اكتر من 14 ساعه شغل في اليوم انا شخصيا بروح شغلي 8 صباحا بخرج من شغلي لو مخلصين بدري 7 بليل وساعات كتير جدا بروح 9 بليل ومن زحمه الطريق بوصل بيتي 10 بليل وساعات 11 بليل لو هاعدي اجيب حاجه لبيتي وانا مروح مين قال إن اليابان الأطول ساعات في العمل؟؟؟ انا مقدرش اروح نادي في وسط الاسبوع مقدرش حتى العب رياضه يدوبك تروح تاكل وتنام 6 ساعات علشان تكون في مكتبك 8 الصبح وياويلك بقى لو جيت متأخر كمان ربع ساعه ولا عشر دقائق علشان الطريق ينسى ليك كل ماتم إنجازه في حياتك وتتحطلك في ملف اخطائك علشان تبقى حجه حلوه ينزلو بيها تقييمك السنوي الي هو اصلا مطبق في جميع الشركات الكبرى الخاصه في مصر والي هو ببساطه قانون الخدمه المدنيه الي هيطبق في الحكومه ده مطبق ياساده على كل شركات الكبيره في القطاع الخاص من عشر سنين لكم بقى تتخيلو حجم تعب الاعصاب الي احنا فيه وبرغم ده كله مرتباتنا هيا هيا ومش بتزيد ده بالعكس عايزين يقللو الموظفين للنص ويتمسك عليهم حجج علشان يمشو حضرتك لو اخدت اجازه اسبوع من شغلك هترجع تلاقي كل الشغل الي مفروض زميلك او حد غيرك يشتغلون وانت مش موجود مركون لمعاليك لحد ما ترجع من اجازتك تخلصه جانب الشغل الجديد تروح بقى واحده بليل تبات في الشغل مش مشكلتهم انت مش مجرم واخدت اجازه لازم تدفع التمن بقى علشان تحرم تطلب اجازه بعد كده وهتتحاسب على شغلك برضه حتى لو انت مش موجود دي قوانين القطاع الخاص ... اصلا انت لو بتموت ورحت اي مستشفى مستحيل يدولك اجازه اكتر من 3 ايام ممكن تكون حالتك محتاجه شهر او اسبوعين على الأقل بس لا في تنبيه على جميع الهيئات الطبيه اخره 3 ايام ولو اكتر يبقى تلغى التعاقد ياما تيجي الشغل تلاقي ناس محبسه رجلها ونازل شغله ده عادي ده مكافح بالنسبه ليهم!! وياويلك لو انت اخدت اجازه مع عيد ولا مناسبه وطنيه مش مسموحلك ده مسموح للمديرين بس ياباشا انت ملكش الكلام ده ...وتقولي يابان والله في مصر في شركات لو اليابان شافت الموظفين الي فيها بيحصل فيها ايه هيدونا جائزه نوبل !!! وعجبي

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة