بالصور.. نادية عبده من مقر محافظة البحيرة: تعيينى يعكس تقدير السيسى للمرأة

الخميس، 16 فبراير 2017 07:43 م
بالصور.. نادية عبده من مقر محافظة البحيرة: تعيينى يعكس تقدير السيسى للمرأة اول سيدة تعين فى منصب محافظ تزور مقر المحافظة بمدينة دمنهور
البحيرة -ناصر جودة وجمال ابو الفضل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
زارت منذ قليل المهندسة نادية عبده، محافظ البحيرة الجديد، مقر المحافظة بمدينة دمنهور، بعد ساعات من أدائها اليمين الدستورية.
 
وأكدت محافظ البحيرة، لـ" اليوم السابع" فى أول تصريحات صحفية لها، عقب توليها مهام منصبها الجديد، كأول سيدة تتقلد منصب المحافظ فى مصر، أن هذا التعيين يعكس تقدير الرئيس عبد الفتاح السيسى للمرأة فى العمل، مضيفة أن هناك خطة طموحة لاستكمال المشروعات القومية على أرض المحافظة، وحل المشاكل العالقة مثل أزمات مياه الشرب ونقص الخدمات فى القرى النائية.
 
وأوضحت محافظ البحيرة الجديد، أن هناك توجيهات صريحة من الرئيس بسرعة إنجاز المشروعات التنموية بحيث لا تتعدى عاما على الأكثر، بالاضافة إلى أنها ستقوم بضخ استثمارات جديدة بالمحافظة وإقامة العديد من المشروعات العملاقة على أرض المحافظة ومنها إنشاء منطقة لوجستية بمنطقة إدكو الساحلية، بتكلفة 2 مليار دولار، وكذلك إنشاء مصنع لإنتاج الورق برشيد باستثمارات صينية وشراكة مع مؤسسة الأهرام الصحفية بتكلفة مليار و250 مليون جنيه.
 
اول-سيدة-تعين-فى-منصب-محافظ-تزور-مقر-المحافظة-بمدينة-دمنهور
اول سيدة تعين فى منصب محافظ تزور مقر المحافظة بمدينة دمنهور

نادية-عبدة-تزور-مقر-المحافظة-بمدينة-دمنهور
نادية عبدة تزور مقر المحافظة بمدينة دمنهور

نادية-عبدة-محافظ-دمنهور
نادية عبدة محافظ دمنهور

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

خالد

بصراحه انا معترض

انا ضد ان الست تمسك وظيفه حساسة او قياديه مش لان الست متقدرش عليها لا خالص بس حرام لما يبقى في رجاله عاطلين وست بتشتغل المفروض الست مكانها البيت لا تشتغل في منصب قيادي ولا تقود طائرة ولا تقود سفينه لان هذه المناصب حساسة طول مافيه رجال قادرين على العمل في نفس المنصب وبالفعل يوجد رجال عاطلين يبقى حرام الست تشتغل بصراحه وساعات تلاقي اماكن الراجل بيشتغل فيها ويشغل مراته معاه او بنته واولاودة كلهم ويقولك ابناء العاملين والمفروض اصلا يتلغي مبدأ ابناء العاملين ده يعنى لو حد شغال في شركة ممنوع يشغل ابنه او مراته او بنته ويسب الفرصه لواحد تاني ميكونش ليه حد بيشتغل في نفس الشركة وكده يبقى الوظائف تتقسم بالعدل على كل الناس الحاله الوحيدة اللي يشتغل فيها ابنك او بنك او مراتك تكون انها كفائه عاليه ومحدش اتقدم للوظيفه من الرجال اكفأ منها اما اللي بيحصل ده حرام تلاقي مؤسسات فيها موظفين كلهم ماسكين بالوسايط انا حاولت اتقدم اشتغل في المطار الجديد مبنى الركاب 2 اللي اتفتح وفضلت مستنى الاعلان ينزل في وسائل الاعلام ومنزلش ويقولك مافيش وظائف خاليه والصاله اتفتحت واشتغلت طب فين اعلانات الوظائف محدش يعرف طب اللي اشتغلوا فيها اتعينوا ازاي برضو محدش يعرف حد يسألني سؤال و يقولي طب الراجل زي الست ليه تبقى عنصري هقولك الراجل العاطل لما يشتغل بيصرف على الست اما الست لما تشتغل هتصرف على نفسها وبس وكده هيحدث خلل في النظام الاجتماعي نتيجه للبطاله والوسايط ياريت فكرة كلامي تكون وصلت لحضراتكم وشكرا

عدد الردود 0

بواسطة:

أبو العُريف

همتك . . يا ست .

ننتظر بفارغ الصبر جهودك وهمتك في العمل وقدرتك على هز عرش البيروقراطية الرجالية . . ونحر كسل المحليات . . والضرب بيد من حديد على الرشوة والمحسوبية . . ربنا يعينك على كيد الرجال . . وتسلقهم .

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة