بالصور.. محامى يقتل كهربائى سيارات بسبب الخلاف على بطارية سيارته بالهرم.. والدة الضحية: أيمن ابنى الوحيد وسندى فى الدنيا وهو اللى بيصرف علينا.. وزوجة القتيل:إحنا غلابة وولاده هيتشردوا من بعده

الخميس، 22 ديسمبر 2016 08:56 م
بالصور.. محامى يقتل كهربائى سيارات بسبب الخلاف على بطارية سيارته بالهرم.. والدة الضحية: أيمن ابنى الوحيد وسندى فى الدنيا وهو اللى بيصرف علينا.. وزوجة القتيل:إحنا غلابة وولاده هيتشردوا من بعده اسره المجنى عليه
كتب بهجت أبو ضيف

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء


محامى يقتل كهربائى سيارات بسبب الخلاف على... by youm7

خلاف على بطارية سيارة أدى لهدم أسرة كاملة يعولها كهربائى سيارات فقد حياته ثمنا لتهور محامي بالهرم، فالجانى صاحب نداء العدالة أو هكذا من المفترض أن يكون قرر فى لحظات أن يعتدى على المجنى عليه بمطواة، إذ توجه بعد مشادة كلامية مع الضحية إلى شقته وحصل على المطواة، ثم أسرع إليه وسدد للضحية طعنة بجسده أسقطته قتيلا أمام أعين الجيران وسكان المنطقة الذين راقبوا الحدث فى استغراب، ثم حملوا جسد الكهربائى محاولين إسعافه إلا أنه كان قد فارق الحياة

مشاجرة المحامى القاتل مع الضحية

"أيمن عبد الحميد" شاب فى الثلاثين من عمره، ينتمى لأسرة متواضعة الحال، يدير ورشة كهرباء السيارات بمنطقة الهرم، حضر إليه جاره "ح.ع" محامى لشحن بطارية سيارته كما إعتاد سابقا، وتركها ليعود للحصول عليها عقب ذلك، فى الوقت الذى إنشغل فيه الكهربائى بعمله فى إصلاح السيارات، فى تلك اللحظات كان ميكانيكى يعمل بورشة مجاورة فى حاجة لشحن بطارية سيارة، فاستبدل بطارية المحامى واستخدمها لإصلاح إحدى السيارات مؤقتا وترك بدلا منها بطارية أخرى تالفة على جهاز الشحن فى محاولة لإصلاحها 

المجنى عليه بصحبته طفليه

المجنى عليه بصحبته طفليه

عاد المحامى للحصول على بطارية سيارته ففوجىء بأخرى مكانها، فاعتقد أن المجنى عليه إستبدلها بأخرى تالفة، طالبه بأن يعيدها له، إلا أن المجنى عليه الذى كان يجهل بأمر إستبدال البطارية على يد جاره الميكانيكى أكد له أن البطارية الموصلة بالشاحن خاصة به، أصر المحامى والكهربائى على موقفهما، نشبت بينهما مشادة كلامية، تدخل الجيران وأصحاب المحلات المجاورة للفض بينهما، وصعد المحامى إلى شقته، لحظات معدودة وعاد حاملا "مطواة" أسرع إلى الكهربائى واعتدى عليه، حاول المجنى عليه الدفاع عن نفسه، إلا أن المحامى بادر بطعنه بصدره فأسقطه غارقا فى دمائه وحاول الجيران نقله إلى أقرب مستشفى لإسعافه إلا أنه كان قد فارق الحياة.

المجنى عليه وبصحبته نجله حمزة

المجنى عليه وبصحبته نجله حمزة

أسرة الضحية ترجو من الحكومة القصاص لابنها

اليوم السابع إلتقى بأسرة المجنى عليه "أيمن" الذى يعولها ويتولى الإنفاق عليها، والد مسن تعدى عمره الستين عاما، وأم عاملة بإحدى المدارس، وزوجة شابة وطفلين لا يتعدى عمرهما الثلاث سنوات

والدة الضحية تحدثت قائلة "ابنى الوحيد اللى طلعت به من الدنيا، كان هو أملى فى الحياة، سندى اللى بعتمد عليه، مخلفتش غيره وبنت كمان، إحنا اسرة على قدها، جوزى راجل مسن ومريض، وانا شغالة فى مدرسة عاملة، وكان "أيمن" إبنى هو اللى بيصرف علينا

حمزة نجل المجنى عليه

حمزة نجل المجنى عليه

وأضافت والدة المجنى عليه " كل اللى طالباه ونفسى يحصل، الحكومة تجبلى حق إبنى، ودمه ميرحش هدر، إبنى كان فى حاله ومش بتاع مشاكل، شايل همه وهمنا وهم عياله، الدنيا كانت معانداه، ولما بدأت تضحك له غدرت به، المحامى منه لله قتله وغرق دمه الأرض، منه لله اللى كان السبب وحسبى الله ونعم الوكيل.

والد المجنى عليه

والد المجنى عليه

زوجة الضحية تحدثت عنه قائلة " اتجوزت من ايمن وخلفت منه حمزة عمره سنتين و"لانا" 3 سنين، كان غلبان وفى حاله، الرزق اللى جاى على قد اللى رايح، المصاريف كانت كتير لكن كان مستحمل وصابر وعارف إن ربنا هيعوضه، قبل الجريمة بربع ساعة كان فى البيت، وبعدين قالى انه رايح الورشة، وبعدها لاقيت صاحبه بيكلمنى بيقولى إن "أيمن" مصاب وراح مستشفى الهرم، ولما رحت المستشفى لاقيته ميت، عرفت ان المحامى ضربه بالمطواة وقتله فى الورشة.

زوجة الضحية

زوجة الضحية

زوجة القتيل تابعت" إحنا ملناش حد بعد "أيمن" غير ربنا، مفيش مصدر رزق غير الورشة اللى كان شغال فيها، لكن دلوقتى ولاده هيتشردوا من غيره، إحنا غلابة وعلى قد حالنا، وكل همنا لقمة حلال والستر.

ومن جانب اخر روت مالكة محل ملابس مجاور لمكان الحادث وشاهدة عيان على الجريمة تفاصيل ما شاهدته قائلة " كنت فى المحل وسمعت صوت خناق، خرجت لاقيت المحامى بيتخانق مع ايمن، وكان بيشتمه لكن أيمن مش بيرد عليه، وبعدين لما الجيران اتدخلوا وفضوا المشكلة، المحامى ركب عربيته واتكلم فى التليفون، وبعدين نزل من العربية وطلع شقته، وبعد كام دقيقة لاقيته نازل ومعاه مطواة ورايح ناحية "ايمن" فى الورشة وضربه فى صدره.

شقيقة الضحية ونجله

شقيقة الضحية ونجله

وأضافت شاهدة العيان" لما أيمن وقع على الأرض جرينا عليه الدم مكنش ظاهر، ولما فتحنا الجاكيت اللى لابسه الدم كان مغرقه، حاولنا ننقله للمستشفى لكن الدكتور قال إنه مات"

الأهالى يتحفظون على المحامى الجانى ويسلمونه للشرطة 

وذكر شاهد عيان اخر " بعد ما المحامى قتل "أيمن" اتحفظنا عليه ودخلناه محل، وقفلنا عشان محدش يقتله، واتصلنا على قسم الهرم، وسلمناه للضباط، وكمان سلمنا المطواة اللى استخدمها المتهم فى الجريمة، وحصلنا على مقطع فيديو من كاميرا مراقبة خاصة بمحل بالشارع صورت الجريمة وسجلت المتهم وهو نازل من شقته وبيضرب "أيمن".

مصدر أمنى ذكر أن اللواء خالد شلبى مدير الإدارة العامة لمباحث الجيزة تلقى بلاغا من مستشفى الهرم بإستقبالها "أيمن عبد الحميد" 30 سنة كهربائى سيارات جثة هامدة نتيجة إصابته بجرح نافذ بالصدر واشتباه نزيف داخلى.

والدة المجنى عليه تتحدث عن مقتله

والدة المجنى عليه تتحدث عن مقتله

وبإجراء التحريات تبين نشوب مشادة كلامية بين المجنى عليه ومحامى يدعى "ح.م" بسبب الخلاف على بطارية سيارة، مما دفع المحامى للتعدى على المجنى عليه بمطواة نتج عنه مقتله.

وتمكن الرائد عمرو حجازى رئيس مباحث قسم شرطة الهرم والنقيب طارق مدحت من ضبط المتهم، وبمواجهته اعترف بإرتكاب الواقعة، فأخطر اللواء هشام العراقى مدير أمن الجيزة وأمرت النيابة بحبس المتهم على ذمة التحقيق.

 










مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة