"كفاية عشم.. زاكرى يا موكوسة.. لم نفسك" على هاشتاج "تويت بنصيحة"

الجمعة، 13 مارس 2015 09:08 م
"كفاية عشم.. زاكرى يا موكوسة.. لم نفسك" على هاشتاج "تويت بنصيحة" تويتر
كتب حسن مجدى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
"تويت بنصيحة لنفسك".. هذا هو اسم "الهاشتاج" الذى دشنه مدونون على موقع "تويتر" للتدوين القصير، ليقدم كل شخص من خلاله أهم نصيحة يود أن يلقيها لنفسه، وهى النصائح التى جاءت متنوعة ما بين الجاد والساخر، والدينى والاجتماعى والنفسى.

على "تويت بنصيحة لنفسك"، كتب الشباب عبارات كـ"متضحكش على نفسك بحاجات عمرها ما هاتحصل"، و"قربى من ربنا أكتر"، و"كفاية عشم"، و"الحساسية الزيادة ده بتبوظ الدنيا"، و"ذاكرى يا موكوسة".

أما البعض الآخر فنصح نفسه بـ"لازم تتجرأى أكتر على الحياة، وحولى قراراتك اللى بتخديها لواقع"، و"دوس ع الدنيا وامشى عليها"، بينما قرر البعض توجيه نصائح سلبية من نوعية "يعنى هما اللى ذاكروا قــبــلــك خدوا إيه.. الــنــوم نــعــمــة لا يـعـرفـها الدحاحيـن".

نصيحة أخرى جاءت لتهدم فكرة الهاشتاج "بطل تنصح نفسك عشان متروحش فى داهية أكتر من كدة.. جرب تسمع نصيحة الناس" بينما قالت مدونة أخرى "بطلى تثقى زيادة فى الناس عشان أنتى هبلة وبتاخدى فوق دماغك"، وأيضا "يجب أن تعطى نفسك قبل أن تعطى الآخرين"، والتجاهل صدقة جارية على فقراء الأدب.. تجاهل على قد ما تقدر"، بينما جاء البعض الآخر بنصائح مختصرة من نوعية "كفاية عشم"، "اعقلى” و"لم نفسك".



موضوعات متعلقة..


شباب تويتر يعلنون: المجد للشكولاتة والسناجل والشهداء والأم


5 مواقع "المصريين فاهمينهم غلط".. "لينكد إن" و"آسك" مش "فيس بوك" و"جود ريدز" ما بيرفعش كتب.. و"تويتر" مش للرغى.. ولا "جوجل" شيخ حارة








مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة